Tuesday 24 February 2015

Penjagaan rambut

Ramai tahukan rambut tu anugerah & mohkota yang sangat bernilai untuk kaum hawa. Sapa suka rambut gugur.. Memalam nie haku nk share tentang vitamin yang sesuai kepada sesiapa yang ada masalah ni.. Sure hampa semua runsingkan dengan masalah ni. Lagi-lagi ibu or mami-mami baru lepas bersalin. Mesti terasa tergugat dengan masalah ni. Rambut semakin menipis & yang pasti berselerak satu rumah. huhuhu.. Aku antara salah satu ada masalah nie.. Tapi aku bukan ibu lepas bersalin yew.. Mungkin TENSION & KURANGNYA VITAMIN. DAH tua baru terhegehII nak ambk itu ini.. Adoiii..


Punca masalah rambut gugur adalah di sebabkan :-

1. Penggunaan bahan kimia yang berlebihan. Bagi mereka yang suka warnakan rambut or suka menggunakan bahan kimia untuk meluruskan rambut, penggunaan bahan kimia tersebut boleh membuatkan punca masalah nie..

2. Gaya pemakanan yang tidak terkawal boleh menyebabkan hormon di dalam badan berubah dan boleh memberi penyebab kepada masalah rambut gugur. 

3. Perubahan hormon ketika mengandung & melahirkan anak (untuk kaum hawa).Rambut mereka gugur adalah disebabkan perubahan yang berlaku pada hormon. Hormon yang tidak stabil juga antara penyebabnya. 

4. Masalah aliran darah yang tidak lancar. 


Shaklee ada cara untuk mengatsi masalah nie. Antara supplement yang di suggest kan adalah :-

a) B-complex 



- Vitamin B com. ni mengandungi BIOTIN dan ia terkenal dalam menguatkan rambur serta kuku. 

- Vitamin B3 atau dikenali sbg Niacin berfungsi untuk membantu peredaran di kulit kepala & turut membantu dalam proses pertumbuhan rambut semula. 

-  Vitamin B5 mempunyai fungsi yang sama seperti B3 & juga boleh melambatkan rambut and beruban. 
                                                                                   - Malah, Vitamin B juga mempunyai Asid Folik yang memainkan peranan penting dalam pertumbuhan rambut. 

Antara fungsi Vitamin ini adalah :-
1. Membantu proses penghadaman yang baik
2. Pengambilan vitamin secara berterusan dapat mengurangkan tekanan 
3. Vitamin B penting untuk keperluan sistem saraf 


b) Zinc 



Kekurang zinc di dalam badan boleh mendorong kepada masalah keguguran rambut. Sekiranya tiada mineral zinc, akar rambut akan menjadi lemah. Hal ini boleh menyebabkan kerosakan rambut & menyebabkan pertumbuhan semula rambut menjadi semakin lambat. Ia elok sekali untuk rambut termasuk pembiakan sel, pertumbuhan & pembaikan tisu yang rosak. 
Bagi sesiapa yang mempunyai masalah ini wajib menggambilnya setiap hari..

Ok itu sahaja yang kami nak share.. Ini adalah set budjet Penjagaan rambut yang bernilai  bawah daripada RM 100.. Sesiapa berminat boleh whatsapp checq noh.. xoxox..

















No comments :

Post a Comment